mandag 10. mars 2008

Chess og ufine metoder?

Tre-fire år tilbake valgte jeg å gå fra mobiloperatøren Telenor til Chess. Chess tilbød da et ganske gunstig abonnement kallt Chess King. Tilbudet gikk ut på at første år betalte man ca 900,- i årsavgift, andre året ble dette halvert og fra og med tredje år skulle ingen årsavgift finne sted.
Vel og bra, jeg inngikk kontrakt, fikk sim-kort, betalte mine kroner i årsavgift + pris på samtale, sms og gprs. Dette har jeg nå gjort i disse 3-4 år og dette abonnementet har vært gunstig når jeg nå har vært student i England i et halvt år. Jeg har fått meg et "pay as you go"-abonnement her i England ettersom Chess ringepriser i England er stive, og det ikke er aktuelt å bli belastet både for å ringe og ta i mot samtaler over 12 måneder. Uansett er det gunstig å ha telefonen med mitt norske abonnement liggende for å kunne ta i mot sms fra familie, venner og kjente i Norge i denne tiden.
11. februar fikk jeg en mail fra Chess. De opplyser om lavere ringepriser og: "Minimumsforbruk på faktura blir nå likt for alle abonnement med kr 69,- pr. måned.*  Det innebærer at om du ringer og sender meldinger innen Norge for mindre enn kr 69 en måned, vil du bli fakturert kr 69.
Denne ordningen trer i kraft fra og med fakturaen som sendes ut i mars 2008."
10. mars kom så da denne første fakturaen etter denne endringen. Jeg hadde tenkt meg at denne minsteprisen på 69 kroner var grei nok, en utgift på 70 kroner i måneden har jeg råd til, og jeg regner ikke med å bruke mer enn det uansett, så utgiften er fin og stabil.
Etter å ha sjekket min spesifiserte faktura for 1.2.-29.2 fant jeg følgende. Jeg har et gprs forbruk på 1,37, samtaler fra utland på 14,65, samtaler mottatt i utland på 7,16 og sms sendt i utland på 15,-. Totalt 38,18, godt under grensen på 69,-. Den totale regningen er derimot pålydende 107,18 og "Minimusdebitering" pålydende 69,- kommer _i tillegg_ (Totalt 828 i året, altså nesten samme beløp jeg betalte første året). Dette er ikke hvordan jeg definerer en minimumsgrense, men derimot ligner dette på det jeg kaller "Månedsavgift", som igjen ikke er en del av Chess King-abonnementet jeg har inngått avtale om.
I løpet av de neste dager blir jeg å ta en telefonsamtale til Forbrukerrådet og deretter til Chess for å høre hva det er de driver med. (Antakelig er det det de kaller "butikk". Jeg kaller det kontraktsbrudd og dårlig kundebehandling).
Finnes det i det hele tatt noen teleoperatører som ikke prøver å lure kundene sine i Norge igjen? Tips om operatør og abonnement mottas med stor takk. =)

6 kommentarer:

Therese og Eivind sa...

Jeg ble plutselig veldig usikker på hva mitt smart-talk abn. går ut på. Mener at de også ha en sånn "Ringer du for under en viss sum betaler man likevel en fastsatt sum". Likevel får jeg ikke fakura før den er oversteget 300 kr. Tror jeg skal lete opp litt papirer selv....

Anonym sa...

Har du funnet ut noe mer i denne saken?

Eivind sa...

Tjeh, jeg sendte mail til forbrukerrådet med spørsmål om dette er en sak jeg burde ta meg tiden til å herje med. Svaret jeg fikk jeg fikk gikk stort sett ut på at dette omhandler Chess markedsføring og at om jeg er uenig i denne kan jeg sende en klage til forbrukerombudet. Jeg tar meg derimot ikke bryet, etter Venezia-turen i begynnelsen av april bytter jeg til OneCall heller. Anser meg ikke som en ønsket kunde hos Chess.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=HYsz7KsKogI

Anonym sa...

Ja, dette har rammet meg skikkelig også! Jeg er så uheldig at jeg "disponerer" 6 abonnement fra Chess:

1. Et privat Chess King-abonnement med et telefonnummer jeg hadde i ti år før jeg fikk jobbtelefon for to år siden. Jeg har stort sett bare inngående kommunikasjon på dette abonnementet og er ikke i nærheten av å nå "minsteprisen".
2. Et bedriftsabonnement på enkeltmannsforetaket mitt, som jeg strengt burde ha sagt opp, men som jeg likevel bruker enkelte ganger.
3. I tillegg har jeg 4 abonnement registrert på et selskap hvor jeg er eier (disponeres av andre enn meg), hvor kun 1 abonnement vanligvis kommer over den månedlige minsteprisen.

Så i løpet av et kort øyeblikk tjener Chess plutselig 490 kroner ekstra på meg og mine selskap hver måned!!
Nesten 6000 kroner ekstra å betale i året!

Eivind sa...

Min løsning ble å bestille nytt abonnement fra One Call =) sak løst.