søndag 19. august 2007

Coventry University får E i startkarakter

Jeg sendte min søknad på MA Design and Digital Media ved Coventry University (CU) i siste halvdel av mai 2007. I begynnelsen av juni fikk jeg den tilsendt et «Conditional Offer». Kravene besto i at jeg måtte fullføre min bachelorgrad med en gitt gjennomsnittskarakter. Done. Det var derimot noe som skurret litt i tilbudspapirene. Jeg var nemlig vurdert som EU/Home-student og skulle dermed betale den nette sum av £3270 for min skoleplass. Norge er ikke et fullverdig medlem av EU og dermed er vi ikke inkludert i en ordning som tilsier at alle EU-borgere skal betale samme skolepenger som skolens lands innbyggere. Etter å ha sjekket med allvitende intarweb og snakket med Ansa fikk jeg bekreftet mine mistanker. Jeg har altså ikke krav på EU-prisen og tallene på CUs hjemmeside sier da at «overseas»-pris er £9000. Ok, dyrt, men det var faktisk dette jeg hadde ventet når jeg sendte inn søknaden. For å få ordnet opp i saken sendte jeg først en e-post til en adresse som var oppgitt på tilbudspapirene hvor jeg ba CU sjekke opp saken og sende meg riktige tilbudspapirer. Dette var da i midten av juni. Etter to uker uten svar valgte jeg å ringe CU. Da fikk jeg beskjed om at de skulle se på saken. Nok noen uker gikk og omsider fikk jeg vitnemålet mitt fra HiG. Kopi av dette ble straxens sendt til CU i tillegg til at jeg da ringte universitetet nok en gang og snakket med samme mann. Denne gangen fikk jeg beskjed om at siden jeg nå hadde sendt inn dokumentasjon på bestått bachelor ville jeg få tilsendt et «Unconditional offer», nå med rett pris.

Noen dager senere dumpet nok et brev fra CU ned i postkassen, men ennå med EU/Home-status på skoleprisen. Jeg ringte da for tredje gang til CU, men denne gangen ringte jeg et annet nummer enn det nummeret jeg hadde ringt til de to første gangene (var oppgitt to i papirene). En hyggelig dame svarte og ble borte noen minutter mens hun sjekket saken. Svaret var da at de hadde praksis med å tilby denne prisen til studenter fra Norge. Lykkelig Eivind som da hadde spart masse penger ^^. Søknad avgårde til lånekassen og bekreftelse på tilbud til CU. Lånekasse-søknad innvilget og velkommen til oss-brev fra CU.

I midten av august skjedde det derimot noe spennende. Ganske nøyaktig fire uker før studiestart 20. september dumpet en e-post ned på maskinen min:

«Dear Eivind
 
Apologies for all the inconvenience suffered.
 
I have today issued you with the correct offer letter and this parcel will be sent to you by DHL (courier) with all the other information you will require.
 
Please accept my apologies again.»

Denne fant jeg da en torsdag kveld, joy. Dagen etter ringte jeg for å sjekke opp i hva dette var for noe tull. Mannen i andre enden forklarte da at EU-pris var feil og han beklaget dette voldsomt, men var vistnok ikke noe han kunne gjøre. Bekreftelsene mine med feil pris var da sendt av en annen avdeling, som da hadde gjort feil. >.<

Så, nå er det da bare å vente på det nye tilbudet for så å stikke ned på Lånekassen, nye åtte uker med behandlingstid hos dem antakelig før ting er helt i orden. Spørsmålet er bare hvorfor jeg i det hele tatt giddet å prøve å få klarert situasjonen tidlig. Har brukt unødvendig tid og ressurser på telefoner og e-poster for å få ordnet det jeg anså som feil. Og nå en måned før studiestart er jeg i _nøyaktig_ den situasjonen jeg prøvde å unngå. Teit.

Ingen kommentarer: